1. bis 30. Mai 2009

Katja Strunz

 

 

Please scroll down for english version

 

In ihrer Ausstellung „Whose Garden was this“ zeigte Katja Strunz 2006 in New York die Skulptur
„Yesterday‘s Echos“ (2006) und den gleichnamigen Videofi lm aus demselben Jahr. Im Zentrum
der Arbeit steht eine Ansammlung kleiner Figuren, die Strunz komisch aus Metallteilen, Aschenbechern
und Kerzenhaltern zusammengesetzt und auf dem Boden platziert hat. Indem Strunz
die Gesellschaft gleichzeitig zu den Klängen blecherner Marschmusik im Video in Szene setzte,
brachte sie die Arbeit in Bewegung. Bald fertigte Strunz größere Figuren an, in die sie Musikinstrumente
einbaute.


Bei Cruise & Callas zeigt Katja Strunz eine Installation und eine Skulptur, die beide in der Tradition
dieser Arbeiten stehen. Strunz‘ „Raumsprache“, mittels derer sie sich in diversen Arbeiten mit Zeit
und deren Diskontinuität befasst, wird zum bewegten Raum.

 

 


english version

 

On close inspection humour is unmistakeable in the works of Katja Strunz, which address decay
in various ways. Writing in the artist‘s catalogue about the sculpture „Yesterday‘s Echos“ (2006)
and the video piece of the same name and year, the American writer Suzanne Hudson describes
this quality aptly:


„For this work Strunz assembles a crowd of small fi gures, who are oddly made up of metal parts,
ashtrays and candlesticks. Simultaneously bringing the tinny sounds of marching music together
with the crowd, she sets the piece after a fashion in motion. Shortly afterwords follow taller figures,
into which Strunz incorporates musical instruments.“


At Cruise & Callas Strunz is showing an installation and a sculpture which are both in the same
line as this work.